Je kent het wel: je loopt bij de bakker naar binnen en de onmiskenbare geur van versgebakken brood doet je bijna watertanden. Je zintuigen worden dus geprikkeld. Maar, niet alleen geur, ook verlichting zorgt voor een impact op de aankoopbeslissing van klanten. Denk maar eens aan een mooie rode biefstuk in de vitrine bij de slager. Als deze in warmwit of helderwit licht wordt uitgelicht, dan lijkt de biefstuk meer bruin dan rood.
Niet echt aantrekkelijk en heel vers lijkt ‘ie dan niet meer. Hetzelfde geldt voor gebak en banket. Dat wil je niet uitgelicht zien in warmwit licht. Want hoewel de producten kakelvers zijn, lijkt het niet zo. Licht heeft dus onbewust een psychologisch effect heeft op ons brein en de aankoopbeslissing.
De lokale detailhandel vernieuwen
Middelbeers is het grootste dorp van ‘de drie Beerzen’ en valt tegenwoordig onder de gemeente Oirschot in Noord-Brabant. Het pand waarin het gloednieuwe ‘Vershof’ is gevestigd was vanaf 1948 een slagerij van de slagersfamilie Smolders. Door de jaren heen is er een samenwerking ontstaan tussen de slagerij van Smolders en de ‘Beerse Bakker’ van de familie Bressers. Toen de familie Smolders in 2020 na 72 jaar besloten ermee te stoppen heeft de familie Bressers besloten in het gat te springen.
In een poging de detailhandel in Middelbeers nieuw leven in te blazen hebben ze samenwerking gezocht met de slager Van Hoof. Het idee was om samen een winkel voor verse lokale producten te openen. Hier zouden de klanten naast brood, banket en vlees ook andere lokale producten, groenten en fruit kunnen kopen. Na een grondige verbouwing om het pand te moderniseren was de samenwerking een feit en was ‘Vershof de Beerzen’ geboren.